Regnskab for Birkager for 2009

Grundejerforeningen Birkager

Regnskab for året 2009 (1. januar 2009 - 31. december 2009)

Resultatopgørelse

Regnskab

Budget

Regnskab

Budget

2009

2009

2008

2010

Indtægter:

Kontingent (55 matrikler)

16.500,00

16.500,00

16.500,00

16.500,00

Renter

29,70

200,00

219,93

200,00

Indtægter i alt

16.529,70

16.700,00

16.719,93

16.700,00

Omkostninger:

Gebyrer og porto

0,00

25,00

25,00

25,00

Forsikringer

2.491,25

2.400,00

2.285,00

2.400,00

Fællesarealer, ekskl. græsslåning

0,00

500,00

0,00

500,00

Løn (græsslåning mv.)

3.375,00

6.700,00

0,00

6.700,00

Øvrigt, græsslåning

1.024,06

2.000,00

750,00

2.000,00

Fester mv.

0,00

500,00

202,35

500,00

Generalforsamlinger

1.383,10

1.500,00

1.255,70

1.500,00

Bestyrelsesmøder

400,00

800,00

800,00

800,00

Diverse (fx gaver)

60,00

250,00

260,00

250,00

Omkostninger i alt

8.733,41

14.675,00

5.578,05

14.675,00

 

 

 

 

Årets resultat (- = underskud)

7.796,29

2.025,00

11.141,88

2.025,00

Resultatdisponering:

Henlagt til græsslåmaskine

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

Henlagt til fællesarealer

0,00

0,00

0,00

0,00

Overføres til/fra egenkapitalen

5.796,29

25,00

9.141,88

25,00

Disponeret i alt

7.796,29

2.025,00

11.141,88

2.025,00

Balance

Aktiver

Passiver

Regnskab

Regnskab

Regnskab

Regnskab

2009

2008

2009

2008

Egenkapital

Bankkonto

48.253,06

42.014,77

Saldo 1. januar

32.844,77

41.773,66

Overført af årets resultat

5.796,29

-8.928,89

Tilgodehavender

300,00

300,00

Saldo 31. december

38.641,06

32.844,77

Aktiver i alt

48.553,06

42.314,77

Henlæggelser

Græsslåmaskine:

Saldo 1. januar

6.000,00

10.000,00

Overført af årets resultat

2.000,00

-4.000,00

Noter mv.: Vend

Saldo 31. december

8.000,00

6.000,00

Fællesarealer:

Saldo 1. januar

0,00

2.613,42

Godkendt af bestyrelsen den 26. januar 2010:

Overført af årets resultat

0,00

-2.613,42

Regnskabet indstilles godkendt på generalforsam-

Saldo 31. december

0,00

0,00

lingen den 22.marts 2010.

 

Henlæggelser i alt

8.000,00

6.000,00

 

 

 

 

Gæld

1.912,00

3.470,00

Anders Prosberg

John Hammerskov

Passiver i alt

48.553,06

42.314,77

(formand)

(kasserer)

 

 

 

Revisorernes påtegning:

 

 

 

 

 

Vi har revideret regnskabet for 2009 uden anledning

Jesper Stenbæk

Jens Nørgaard

til væsentlige bemærkninger. Regnskabet indstilles

(næstformand)

 

godkendt på generalforsamlingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karen Elisabeth Lundbæk

 

Jytte Frenning

Birgit Hansen

 

Regnskab for året 2009 (1. januar 2009 - 31. december 2009)

Noter mv.:

Anvendt regnskabspraksis

Opstillingen af regnskabet er ikke ændret i forhold til opstillingen pr. 31. december 2008.

Indtægter og omkostninger medtages uanset betalingstidspunktet i de år de vedrører. Såfremt en omkostning vedrører en periode, der strækker sig over årsskiftet, medtages omkostningen (fx forsikringer, køb af græsslåmaskine og legeredskaber) dog som udgangspunkt i det år den betales. Begrundelsen for at omkostningsføre anskaffelser (fx legeredskaber) i anskaffelsesåret er, at de stilles gratis til rådighed for brugerne, og Birkager derfor ikke får indtægter herfra.

Henlæggelserne er udtryk for beløb, der er reserveret til særlige formål. Midlerne kan med visse begrænsninger benyttes til andre formål. Ændringer i henlæggelsernes størrelse føres under resultatdisponeringen.

Øvrige noter

Henlæggelser til græsslåmaskine:
Såfremt indkøbet af en ny græsslåmaskine (samt eventuelle større reparationer) skal kunne finansieres af en løbende opsparing, skal der henlægges ca. 2.000 kr. pr. år., idet det forudsættes, at græsslåmaskinen kan sælges ved køb af en ny maskine. Størrelsen er fastsat på grundlag af tidligere års erfaringer med pris og holdbarhed. Tidligere er græsslåmaskiner købt i 1987, 1992, 1999 og 2003 og har således holdt i hhv. 5, 7 og 4 år. Den nuværende maskine kostede ca. 11.000 kr.

I 2008 er der hensat 2.000 kr.

Henlæggelser til fællesarealer:
Hvis indkøb og reparation af hegn, skur eller legeredskaber skal kunne finansieres af en løbende opsparing, bør der henlægges et mindre beløb hvert år. Der kan imidlertid næppe fastsættes realistiske mål for årlige henlæggelser, hvorfor der ikke afsættes beløb systematisk. Grundejerforeningen har fx i 1989 brugt godt 12.000 kr. på skur mv., i 2001 brugte man ca. 13.500 kr. på et aktivitetstårn og en bænk til legepladsen (dertil kom diverse omkostninger til flis, udgravning, beton mv.) og i 2002 blev der indkøbt net til fodboldmålene for 1.300 kr. og materialer til hegn for i alt ca. 750 kr. Der var pr. 31. december 2007 henlagt 2.613,42 kr. til brug i 2008 eller senere. Der er ikke brugt af beløbet i 2009.

I 2009 er der ikke foretaget hensættelse til fællesarealer, da saldoen på 6.000 kr. anses for passende pr. 31. december 2009.

Aktiver der ikke fremgår af balancen:
Grundejerforeningen ejer ifølge regnskaberne, og hvad der tidligere er oplyst overfor kassereren, følgende pr. 31. december 2009: En græsslåmaskine, en kantkost, en buskrydder, et skur, plankeværker, legeredskaber mv. på legepladsen samt fællesarealerne. Den offentlige vurdering af fællesarealerne er 0 kr. pr. 1. oktober 2009.

Ifølge tinglysningen ejes vejene af grundejerforeningen, men kommunen har reelt overtaget vejene. Ifølge lovgivningen skal vejene derfor ommatrikuleres til kommunen. Bestyrelsen har derfor i sommeren 2005 skrevet til kommunen og anmodet kommunen om at rette ejerskabet. Spørgsmålet er ikke endeligt afklaret. Læs mere på www.birkager.dk.

Forslag til kontingent

Kontingentet foreslås uændret sat til 300 kr. i 2010.

--- o000o ---