Regnskab for Birkager for 2005

 

Grundejerforeningen Birkager
Regnskab for året 2005 (1. januar 2005 - 31. december 2005)
Resultatopgørelse
Regnskab Budget Regnskab Budget
2005 2005 2004 2006
Indtægter:
Kontingent (55 matrikler) 16.500,00 16.500,00 17.325,00 16.500,00
Renter 47,06 0,00 41,90 0,00
Indtægter i alt 16.547,06 16.500,00 17.366,90 16.500,00
Omkostninger:
Gebyrer og porto 1.588,75 1.750,00 375,00 375,00
Forsikringer 1.868,25 2.000,00 1.994,75 2.000,00
Fællesarealer, ekskl. græsslåning 458,50 500,00 1.928,08 500,00
Løn (græsslåning mv.) 5.133,38 5.000,00 4.745,25 5.000,00
Øvrigt, græsslåning 848,16 2.000,00 835,94 2.000,00
Fester mv. 376,88 500,00 195,10 500,00
Generalforsamlinger 1.096,97 1.500,00 1.167,75 1.500,00
Bestyrelsesmøder 600,00 800,00 400,00 800,00
Diverse (fx gaver) 0,00 250,00 278,17 250,00
Omkostninger i alt 11.970,89 14.300,00 11.920,04 12.925,00
       
Årets resultat (- = underskud) 4.576,17 2.200,00 5.446,86 3.575,00
Resultatdisponering:
Henlagt til græsslåmaskine 2.000,00 2.000,00 2.000,00 2.000,00
Henlagt til fællesarealer -458,50 0,00 -1.928,08 0,00
Overføres til/fra egenkapitalen 3.034,67 200,00 5.374,94 1.575,00
Disponeret i alt 4.576,17 2.200,00 5.446,86 3.575,00
Balance
Aktiver Passiver
Regnskab Regnskab Regnskab Regnskab
2005 2004 2005 2004
Egenkapital
Giro 35.310,79 31.034,62 Saldo 1. januar 23.662,70 18.287,76
Overført af årets resultat 3.034,67 5.374,94
Tilgodehavender 0,00 0,00 Saldo 31. december 26.697,37 23.662,70
Aktiver i alt 35.310,79 31.034,62 Henlæggelser
Græsslåmaskine:
Saldo 1. januar 4.000,00 2.000,00
Overført af årets resultat 2.000,00 2.000,00
Noter mv.: Vend Saldo 31. december 6.000,00 4.000,00
Fællesarealer:
Saldo 1. januar 3.071,92 5.000,00
Overført af årets resultat -458,50 -1.928,08
Godkendt af bestyrelsen den 7. februar 2006: Saldo 31. december 2.613,42 3.071,92
Regnskabet indstilles godkendt på generalforsam- Henlæggelser i alt 8.613,42 7.071,92
lingen den 28. februar 2006.  
    Gæld 0,00 300,00
     
Anders Prosberg Michael Andersen Passiver i alt 35.310,79 31.034,62
(formand) (kasserer)  
    Revisorernes påtegning:    
    Vi har revideret regnskabet for 2005 uden anledning
Jesper Stenbæk Jens Nørgaard til væsentlige bemærkninger. Regnskabet indstilles
(næstformand)   godkendt på generalforsamlingen.  
       
       
Karen Elisabeth Lundbæk   Jytte Frenning Birgit Hansen  
Regnskab for året 2005 (1. januar 2005 - 31. december 2005)
Noter mv.:
Opstillingen af regnskabet er ikke ændret i forhold til opstillingen pr. 31. december 2004.
- o -
Omkostningerne til gebyrer og porto inkluderer gebyrer til Retten i Roskilde for bestilte kopier af servitutter/deklarationer.
Såfremt indkøbet af en ny græsslåmaskine (samt eventuelle større reparationer) skal kunne finansieres af en løbende opsparing, skal der henlægges ca. 2.000 kr. pr. år., idet det forudsættes, at græsslåmaskinen kan sælges ved køb af en ny maskine. Størrelsen er fastsat på grundlag af tidligere års erfaringer med pris og holdbarhed. Tidligere er græsslåmaskiner købt i 1987, 1992, 1999 og 2003 og har således holdt i hhv. 5, 7 og 4 år. Den nuværende maskine kostede ca. 11.000 kr.
Hvis indkøb og reparation af hegn, skur eller legeredskaber skal kunne finansieres af en løbende opsparing, skal der henlægges et mindre beløb hvert år. Der kan imidlertid næppe fastsættes realistiske mål for årlige henlæggelser. Grundejerforeningen har fx i 1989 brugt godt 12.000 kr. på skur mv., i 2001 brugte man ca. 13.500 kr. på et aktivitetstårn og en bænk til legepladsen (dertil kom diverse omkostninger til flis, udgravning, beton mv.) og i 2002 blev der indkøbt net til fodboldmålene for 1.300 kr. og materialer til hegn for i alt ca. 750 kr. Der var pr. 31. december 2004 henlagt 3.071,92 kr. til brug i 2005 eller senere.
Grundejerforeningen ejer ifølge regnskaberne, og hvad der tidligere er oplyst overfor kassereren, følgende pr. 31. december 2005: En græsslåmaskine, en kantkost, en buskrydder, et skur, plankeværker, legeredskaber mv. på legepladsen samt fællesarealerne. Den offentlige vurdering af fællesarealerne er 0 kr. pr. 1. oktober 2004.
Ifølge tinglysningen ejes vejene af grundejerforeningen, men kommunen har reelt overtaget vejene. Ifølge lovgivningen skal vejene derfor ommatrikulers til kommunen. Bestyrelsen har derfor i sommeren 2005 skrevet til kommunen og anmodet kommunen om at rette ejerskabet. Læs mere på www.birkager.dk.
I forbindelse med brevet om vejene har bestyrelsen bedt kommunen overtage grundejerforeningens del af det grønne areal langs Mågevej (græsarealet, der også er kendt som lortestien) samt vedligeholdelsen af hele arealet. En grundejer har ligeledes kontaktet kommunen om arealet. Kommunen har i sommeren overtaget vedligeholdelsen.
Gælden på 300 kr. ultimo 2004 vedrørte kørsel af affald fra arbejdsweekenden. Der var ikke modtaget en regning hvorfor der skønsmæssigt blev afsat et beløb. Vi har fortsat ikke har modtaget en regning og da det ikke findes sandsynligt at vi får en, er beløbet tilbageført (posten "Fællesarealer, ekskl. græsslåning").
- o -
Kontingentet foreslås uændret til 300 kr. i 2006.