44. ordinære generalforsamling den 10. marts 2014
Til
stede var 34 personer repræsenterende 23 parceller.
Formanden
Jesper Højte Stenbæk bød velkommen.
Punkt
1. Valg af dirigent
Karsten
Kristensen, [..] blev valgt som dirigent.
Dirigenten
konstaterede, at indkaldelsen til generalforsamlingen var udsendt rettidigt og
dermed lovligt varslet. Endvidere var regnskabet omdelt sammen med
indkaldelsen.
Punkt 2. Formandens beretning
Bestyrelsen har i det forløbne år koncentreret sig om at få
legepladsen til at fungere, rydde op efter storme, kommentere på forløbet
vedrørende hundefoldene samt forsøgt at få kommunen til at gøre noget ved
rågeplagen.
Siden sidste generalforsamling har bestyrelsen afholdt fire møder.
Vedligehold af fællesarealer
Græsslåning og vedligeholdelse af foreningens fællesarealer har også i 2013
været varetaget af anlægsgartner Klør Fem v/Anita Olsen.
I forbindelse med hendes arbejde har vi ikke modtaget
negative tilkendegivelser fra foreningens medlemmer, og vi har således
accepteret en enslydende aftale for 2014, hvor prisen er den samme.
I forhold til matriklernes egne arealer vil bestyrelsen
gerne henstille til, at alle matrikler sørger for renhold af egne fortove.
Salg af foreningens aktiver
På sidste generalforsamling blev foreningens forskellige
haveredskaber samt græsslåmaskinen bortauktioneret. Foreningens skur på
Svalevænget er nu tomt.
Legepladsen
Sidste generalforsamling gav bestyrelsen fuldt mandat til at forny legepladsen.
Efter længere tids tilløb er der nu opstillet nye legeredskaber, der – i
markant modsætning til de tidligere – opfylder de sikkerhedsmæssige krav, der
stilles til en moderne legeplads.
De økonomiske konsekvenser for foreningen vil fremgå af regnskabsfremlæggelsen,
men de fremgik naturligvis også af regnskabet, der var udsendt sammen med indkaldelsen
til denne generalforsamling. I overordnet form har vi indgået en 4-årig
leasingaftale på redskaberne med optioner på både at udvide og at købe redskaberne
efter endt leasingperiode.
Da redskaberne skønnes at have en levetid på 10-15 år, synes bestyrelsen uden
tvivl, at vi skal købe dem efterfølgende.
Det er bestyrelsens opfattelse, at vi har udnyttet det bedst
mulige tilbud på markedet.
Til foråret udestår påfyldning af faldgrus samt almindelig vedligehold
af arealet.
Yderligere drøftelse henstilles til dagsordenens punkt 2 og
4.1.
Hundefoldene
Punktet nævnes kun kort, da det er et selvstændigt punkt på
dagsordenen.
Bestyrelsen blev orienteret om dette tiltag i august af et
medlem af foreningen.
Vi sendte en forespørgsel til kommunen om, hvorfor vi ikke
var blevet orienteret og modtog i begyndelsen af september et svar, hvor det
var kommunens vurdering, at tiltaget ikke juridisk kunne danne grundlag for en
offentlig høring.
Tidligere erfaringer med hundefolde i- og udenfor kommunen
gav ligeledes ikke kommunen anledning til at tro, at dette skulle give gener
for naboerne, og det blev understreget, at der er tale om en 1-årig
prøveperiode.
Bestyrelsen har taget dette til efterretning. Yderligere
drøftelse henstilles til dagsordenens punkt 5..
Råger
Bestyrelsen har modtaget gentagne klager over rågerne i Kildemosen
og har - sammen med medlemmerne - rettet henvendelse til kommunen for at få
løst problemet, men vi kan desværre
konstatere, at dette endnu ikke er sket.
Stormene
Stormene har givet visse skader på bl.a. arealet omkring
legepladsen. Et medlem tilbød at rydde op i det faldne træ, hvilket foreningen
med glæde tog imod.
Formanden
takkede bestyrelsen for samarbejdet i det forgangne år.
Kommentarer til beretningen
Der blev stillet spørgsmål til den samlede pris for
legepladsen i dens nuværende udformning.
Inkl. nedtagning og bortskaffelse af den gamle legeplads er
den samlede pris efter endt leasingperiode i fire år og efterfølgende restkøb i
alt kr. 88.275,00.
Enkelte træer på legepladsen ønskes efterset og eventuelt
fældet.
Formandens beretning blev efterfølgende godkendt.
Punkt
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
Kasseren
fremlagde regnskabet, hvortil der blev stillet spørgsmål til legepladsen mht.
anskaffelsessum, levetid, vedligeholdelse, scrapværdi
og ejerskab efter endt leasingperiode. Den samlede pris inkl. nedtagning og
bortskaffelse af den gamle legeplads, leasingydelser i fire år og restkøb (scrapværdi) udgør i alt kr. 88.275,00.
Efterfølgende
drøftelse omkring mandat, reklamelegeplads og regnskabsaflæggelsen i relation
til eventuel aktivering af legepladsen. Der blev i denne forbindelse udtrykt
kritik af bestyrelsens dømmekraft ved indgåelse af en leasingaftale på den
tidligere nævnte værdi. Den siddende bestyrelse fik på sidste generalforsamling
mandat til at arbejde videre med etablering/renovering af legepladsen på kr.
25.000 - Altså en overskridelse på kr. 63.275,-
Forslaget
omkring kontingentstigning blev ligeledes drøftet.
Trods
bemærkninger om upræcise regnskabstekniske angivelser (hensættelse kontra henlæggelse
og eventuel aktivering af legepladsen), blev regnskabet efterfølgende godkendt
i dets nuværende udformning.
Punkt 4.1. Forslag til kontingent
Kontingentforslag
på kr. 600,- blev fremlagt.
Drøftelse
om, hvorvidt stigningen på kr. 100,- kunne undgås/udskydes. Levetiden på de
leasede legeredskaber forventes at være 10-15 år, men for at sikre en fortsat
fornuftig økonomi i grundejerforeningen og for samtidig at have muligheden for senere
at kunne udvide legepladsen, kræver dette en kontingentstigning på kr. 100,-
Forslaget
blev sat til afstemning og efterfølgende vedtaget med overvældende flertal.
Punkt 5. Forslag fra medlemmerne
Bestyrelsen havde modtaget et forslag vedrørende 'Nedlæggelse af hundefoldene
efter endt prøveperiode', hvilket fremgik af indkaldelsens punkt 5.1.
Efterfølgende
havde bestyrelsen modtaget et rettidigt forslag gående på 'Bibeholdelse af
hundefoldene efter endt prøveperiode'.
Dirigenten
fremlagde forslaget, hvorefter formanden kommenterede vedtægterne omkring varetagelse
af medlemmernes interesser. Bestyrelsen ønsker ikke at være beslutningstager -
hverken for eller imod - men bidrager gerne i relation til spørgsmål omkring
afstand fra kælkebakken til det nærtliggende hegn, eventuelle parkeringsgener
mv.
Forslagsstillerne
bakkede begge op om bestyrelsen holdning og accepterede dirigentens forslag om
at flytte begge punkter til punkt 9 - Eventuelt (uden mulighed for
beslutning/afstemning).
Punkt 6. Valg af medlemmer til bestyrelsen
På
valg var Jens Nørgaard, [..] og Jesper Arestrup, [..] - Begge blev genvalgt.
Punkt 7. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
Brian
Andersen, [..] og Leif Puggaard, [..] blev begge genvalgt.
Punkt
8. Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant
Jytte
Frenning, [..] og Birgit Hansen, [..] blev begge genvalgt som revisorer.
Pia
Andersen, [..] blev genvalgt som revisorsuppleant.
Punkt 9. Eventuelt
9.1 - Lastbil på parkeringspladsen ved
Svalevænget.
Referatet fra sidste generalforsamling inkluderede
henstillingen: "Længere tids parkering skal foretages på egen matrikel og
ikke på offentlig vej.". Henstilling er hermed gentaget.
Bestyrelsen vil etablere kontakt til ejeren af
lastbilen med henblik på at få den flyttet.
9.2 - Hundefoldene
For at gøre en lang historie forholdsvis
kort, blev punktet debatteret i en venlig tone J, hvor begge sider kommenterede for og imod.
Beslutningsprocessen blev kritiseret (har
alene været Kommunens), der er stadig løse hunde i området, arealet udgør 8.700
m2, området er "ødelagt", hegn er for tæt på kælkebakken, foldene er
ikke pæne og kunne de have været placeret et andet sted?
Området er blevet mere aktivt efter
etableringen og er et godt samlingssted for hunde og deres ejere, og der er
tale om en 1-årig prøveperiode.
Forslag omkring links/henvisninger til
officielt materiale.
Afsluttende bemærkninger
Formanden
takkede dirigenten og afsluttede herefter mødet.
Bestyrelsens
konstituering er uændret i forhold til sidste år.
For godkendelse af referatet kvitteres hermed:
Jesper Højte Stenbæk Naja Birch Ravn Jens Nørgaard (referent)
Formand Næstformand Kasserer
Susanne Mortensen Jesper Arestrup Karsten Kristensen
Bestyrelsesmedlem Bestyrelsesmedlem Dirigent