38. ordinære generalforsamling den 4. marts 2008
Til
stede var 21 personer repræsenterende 15 parceller.
Formanden
Anders Prosberg bød velkommen.
Punkt
1. Valg af dirigent
Karsten
Kristensen, [...] blev valgt som dirigent.
Dirigenten
konstaterede, at indkaldelsen til generalforsamlingen var udsendt rettidigt og
dermed lovligt varslet.
Punkt 2. Formandens beretning
Bestyrelsen
har siden seneste generalforsamling afholdt 3 møder.
Legeplads og
fællesarealer
I det forgangne år har bestyrelsen på eget initiativ brugt
en del tid på at undersøge forsikrings-dækning, forenings- og bestyrelsesansvar
i forbindelse med brugernes anvendelse af foreningens legeplads, såfremt
uheldet skulle være ude.
Orientering om denne undersøgelse kan ses under dagsordenens
punkt 4.2.
Grundejerforeningen har desværre mistet sin gennem en
længere årrække trofaste vedligeholder af foreningens fællesarealer, Ejgild Axel Mikkelsen. Bestyrelsen udtrykte endnu engang
sin dybe deltagelse i forbindelse med Ejgilds død.
Bestyrelsen vil snarest muligt finde en fremtidig ordning på
vedligeholdelsen af foreningens fællesarealer.
Sankt Hans-fest
Traditionen tro var der igen sidste år Sankt Hans-fest for grundejerforeningens
medlemmer. Vejret var også denne gang med os, og der var derfor også pæn
tilslutning til arrangementet. Samtidig gav arrangementet mulighed for at
slippe af med afklippede grene. Bestyrelsen takkede for støtten og betegnede
arrangementet som en succes.
Formanden
takkede bestyrelsen for samarbejdet i det forgangne år.
Formandens
beretning blev kommenteret med et forslag om at udvide søgningen af den i
nyhedsbrevet af februar 2008 opslåede stilling til at omfatte de tilstødende
grundejerforeninger samt opslag i de lokale supermarkeder.
Formandens
beretning blev herefter enstemmigt godkendt.
Punkt
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
Der
var ingen kommentarer til regnskabet.
Regnskabet
blev enstemmigt godkendt.
Punkt
4.1. Forslag til kontingent
Kontingentforslag
på kr. 300,00 (uændret i forhold til sidste år) blev fremlagt.
Der
blev stillet spørgsmål til, om den for regnskabsåret 2008 budgetterede
merudgift til vedligeholdelse af fællesarealer ville påvirke kontingentet.
Dertil svarede bestyrelsen nej.
Forslaget
blev herefter vedtaget.
Punkt
4.2. Orientering og beslutningstagen om eventuel opstilling af Varefakta
legeredskaber på legepladsen.
Bestyrelsen har undersøgt retstilstanden på de
legeredskaber, foreningen har på legepladsen og har blandt andet forespurgt
foreningens forsikringsselskab, der har bekræftet, at legepladsen er lovlig, og
at forsikringen dækker med mindre et uheld skyldes en nærmest kriminel
misligholdelse eller fejlkonstruktion i legepladsredskaberne.
Dette betyder, at grundejerforeningen for så vidt godt kan
gå videre med at udbygge legepladsen efter nuværende standard, men at der
naturligvis er fordele forbundet med at købe de - betragteligt dyrere -
Varefakta legeredskaber. De ER sikrere men skal naturligvis vedligeholdes
nøjagtigt som de nuværende legeredskaber.
Det kan ganske simpelt ikke lade sig gøre at sætte
risikoprocenter på forskellen mellem de typer legeredskaber, der findes. En
alvorlig ulykke vil være én for meget - uanset om forsikringen dækker eller ej.
På den anden side kan grundejerforeningen glæde sig over, at der, så vidt
bestyrelsen er orienteret, ikke har været alvorlige ulykker i den periode, som
legeredskaberne har været opstillet samt, at det er bestyrelsens opfattelse, at
flere andre legepladser i byen er betragteligt mere usikre at benytte end
vores.
Det blev overladt til generalforsamlingen at drøfte-
samt eventuelt at træffe beslutning om, hvilken type legeredskaber, der ønskes
på legepladsen.
Bestyrelsens
holdning var, at der fortsættes med den nuværende type legeredskaber.
Det
blev foreslået, at grundejerforeningens medlemmer selv kunne
"lave/opstille" legeredskaber, men da tilslutningen til tidligere
afholdte arbejdsweekender har været mangelfuld, blev dette forslag tilsidesat.
Bestyrelsen
oplyste, at en fuldstændig udskiftning af de nuværende legeredskaber kan
forventes at koste i størrelsesordenen 60.000 kr.
Det blev besluttet at fortsætte med den nuværende type legeredskaber og ved
eventuel udskiftning at tage stilling til, hvorvidt Varefakta legeredskaber
ønskes anvendt.
Punkt 5. Forslag fra medlemmerne
Bestyrelsen
havde modtaget et forslag fra et af medlemmerne.
Punkt 5.1. Drøftelse af mulighederne for ændring af
bebyggelsesprocenten fra 25 % til 30 %.
Der
er kommet et nyt bygningsreglement, der ændrer bebyggelsesprocenten fra 25 %
til 30 %.
Grundejerforeningen
Birkager har imidlertid to deklarationer, hvori den gamle grænse på 25 % er
angivet.
Forslagsstilleren
præsenterede sit forslag gående på, hvorvidt grundejerforeningen skal ansøge om
en generel dispensation, eller om det skal være op til hver enkelt parcel at
ansøge.
Forslaget
blev drøftet, og holdningen var, at det skal være op til hver enkelt parcel at
ansøge om dispensation (bl.a. af hensyn til nabohøring) men samtidig, at man
bør følge de generelle regler.
Bestyrelsen
vil derfor ikke umiddelbart foretage sig yderligere i relation til dette.
Punkt
6. Valg af medlemmer til bestyrelsen
På valg var Jens Nørgaard, [...] og Anders Prosberg,
[...] (begge villige til genvalg).
Jens
Nørgaard og Anders Prosberg blev begge genvalgt.
Punkt 7. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
Birgit
Hansen, [...] og Karsten Kristensen, [...] blev begge genvalgt som suppleanter.
Punkt
8. Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant
Jytte
Frenning, [...] og Birgit Hansen, [...] blev begge
genvalgt som revisorer.
Leif Puggaard, [...] blev genvalgt som revisorsuppleant.
Punkt
9. Eventuelt
A)
Der blev
stillet forslag om at opstille skilte med "Lukket vej" ud for
"krydset" mellem hhv. Mågevej/Ternevej og Svalevænget/Ternevej
eftersom den nederste del af både Mågevej og Svalevænget er lukket for
gennemkørsel.
Bestyrelsen
vil undersøge mulighederne.
B)
Der
blev stillet ønske om, at bestyrelsen henstiller til, at der i forbindelse med
byggeri tages hensyn til naboer og generel færdsel på fortove og veje samt at
parkering (ikke af og pålæsning) sker på egen matrikel.
Bestyrelsen
henstiller hermed til, at ovenstående opfyldes.
C)
Bestyrelsen
påpegede, at legepladsen trænger til "en kærlig hånd", og at der vil
blive indkaldt til en arbejdsweekend, når vejret tillader det. Bestyrelsen
håber på deltagelse fra mange parceller.
Afsluttende
bemærkninger
Formanden
sluttede herefter mødet og takkede for god ro og orden.
For
godkendelse af referatet kvitteres hermed:
Anders Prosberg Jesper Stenbæk John Hammerskov
Formand Næstformand Kasserer
Karen Elisabeth Lundbæk Jens
Nørgaard (referent) Karsten
Kristensen
Bestyrelsesmedlem Bestyrelsesmedlem Dirigent